Discman.reismee.nl

Dag 7: Pearl Harbor en de reis naar het Noorden

Dag zeven was weer een reisdag met een toeristische tussenstop. We moesten voor twaalven uitchecken dus waren we al vroeg op om ons klaar te maken. Eerst ontbeten we bij Bills, een erg hippe tent vlak naast ons hotel. Waar het ontbijt gister wat simpeler was, kregen we nu zaken als omelet met paddestoelen en gegrilde tomaat, zalmmoot met “kale” (wat eigenlijk gewoon boerenkool is), en meer van dat. Gelukkig was het wel lekker. Vervolgens haalden we de auto en begonnen we aan Tetris 2.0 - we hadden inmiddels wat spulletjes gekocht en ook extra tasjes met vuile was. Maar wonder boven wonder paste het allemaal.

Het weer was erg wisselvallig vandaag. Toen we aan het inpakken waren brandde de zon fel, maar toen we wegreden rolden de wolken binnen en begon het te storten. De eerste stop waren de Pearl Harbor Historic Sites, een park met een verzameling van historische plekken en objecten, met als uitschieter het USS Arizona Memorial. De kaartjes waren in principe gratis, je moest alleen een klein bedrag voor de reservering betalen. Gelukkig was het weer opeens weer erg lekker en warm, dus konden we rustig door het kleine park lopen. Eerst gingen we het theater in, waar duidelijk werd gemaakt hoe Het kwam dat de VS zich met de Tweede Wereldoorlog ging bemoeien en werd de aanval op de militaire basissen op Oahu, met ook Pearl Harbor, tot in detail uitgelegd. Inclusief beelden uit die tijd, wat toch wel indrukwekkend was. Vervolgens gingen we met de boot naar het USS Arizona Memorial, misschien wel bekend als de witte loopbrug. Deze ligt in het water aan de kust van Ford Island, waarop de militaire basis zich bevond (en bevindt), en loopt over het gezonken wrak van de USS Arizona, een van de grootste slagschepen die destijds gebombardeerd werd en zonk, helaas met vele honderden mensen nog aan boord. Daarom gold de plek niet alleen als herdenkingsmonument, maar ook als een graf waar nog steeds militairen worden bijgezet die terug bij hun bemanning willen zijn. Als je er doorheen loopt en naar buiten kijkt zie je de restanten van het schip liggen. Terug aan wal liepen we nog door het park, waar we oude objecten bekeken, waaronder oude torpedo’s, de eerste intercontinentale raketten en meer.

Vervolgens gingen we naar ons adres aan de noordkust, een appartement dat we via Airbnb hadden geboekt. De reis leidde ons door de bergen heen in het midden van het eiland. Door de laaghangende wolken zagen we prachtige regenbogen en de bergen leken zo uit Jurassic Park te komen. Dat klopte ook wel aangezien Jurassic Park voor een groot gedeelte hier is opgenomen. Het weer werd wel vochtiger en eenmaal aan de noordkant was er ook veel meer wind. Vanaf de stad Kaneohe ging de rit naar boven en ging het van drie naar één baan. Het werd steeds rustiger en ook de huizen waren wat gevarieerder, van simpele trailers en stacaravans tot mooie strandhuisjes. Totaal anders dan Waikiki, in ieder geval. We kwamen bij onze bestemming, een appartement op de begane grond in een appartementencomplex. Het is een wat simpel maar leuk aangekleed appartement met een slaapkamer, douche en keuken, ideaal voor ons dus. Het ligt aan een zwembad met vlak daarachter de oceaan. Het was wat nat en het waaide wel, dus gingen we niet naar het strand. We rustten een beetje uit van onze reis en rond zessen gingen we naar een paar winkels in de buurt. Bij Tamura’s Market zou je erg goede poke bowl kunnen krijgen, helaas werden deze maar tot 6 uur geserveerd. We hebben boodschappen gedaan (waarbij we ons moesten inhouden om niet allerlei lekkers te kopen) en daarna gingen we eten bij North Shore Taco’s. Ondanks de mooie vormgeving was het restaurant lichtjes bedenkelijk. Tot overmaat van ramp begreep de serveerster ons ook niet goed en kregen we eerst een totaal verkeerde bestelling. Maar het eten was best goed.

‘s avonds gingen we nog even langs bij de Airbnb van Stephanie en Connelly. Deze lag een minuut of zes-zeven met de auto naar het noorden. Zij zaten in een groot huis aan het strand met nog een huis ernaast én een klein gebouwtje met een pingpongtafel en fussballtafel. Voor de spelletjesvrienden - net zoiets als Paasloo maar nog ietsje groter én aan het strand! Na een paar drankjes hielden we het voor gezien, we gingen terug naar ons appartement om te gaan slapen want morgen is de grote dag!

Groetjes, Sander

Rob

De volgende "verplaatsing" ook weer goed verlopen dus..
Héél veel plezier en een mooie bruiloft morgen! ?

S

Leuk hoor, een hele gezellige dag morgen.