Discman.reismee.nl

Dag 17: een stoffig dagje

Vandaag was het een klein beetje uitslapen (8 uur opstaan) om om 9 uur te vertrekken naar Monument Valley. We hadden een excursie geboekt om 13:00. Eerst even tanken en toen de weg op. De rit was maar 2,5 uur en liep door een mooi stuk Arizona, waarin de gekleurde gebergten al een voorproefje gaven. Monument Valley hanteert echter een andere tijdzone dan de rest van de staat, vandaar dat we zo vroeg vertrokken.

Monument Valley en de omgeving ademt de sfeer van Westerns. Al voor we het nationale park inreden, wat beheerd wordt door de Navajo, werden we al meerdere malen begroet met allerlei "winkels", oftewel stalletjes waar de inwoners zelfgemaakte sieraden verkopen. Toepasselijk voor ons waren de meeste kraampjes versierd met rood-wit-blauwe vlaggen met daarop "welcome" of "open". Navraag leerde dat dit niets met Nederland te maken had...
We waren ruim op tijd op de afgesproken plek, maar de gids was bijna een half uur te laat. Het was een beetje druk en een andere groep die mee zou gaan, hadden besloten dat ze een privé-rondleiding wilden. Daarom moesten ze een extra bestuurder optrommelen. Dat vonden we niet erg, want daardoor hadden wij ook opeens een privé-rondleiding. Charlene, een dame van Navajo-afkomst, nam ons mee in een grote pick-up met een opbouw voor toeristen. Er konden zo'n 17 man op, maar vandaag waren dat er dus maar twee. Ze vertelde ons al over de bekendste formaties die vol in ons beeld stonden - de linker- en rechterwant, de drie zusters, de kameel en olifant. Die namen hadden de Navajo niet aan de gebergten gegeven (hadden ze olifanten destijds?) maar werden door Amerikaanse reizigers, expedities en onderzoekers aan de gebergten gegeven. Na een half uurtje stopten we achter de kameel waar we onze eigenlijke gids ontmoetten. Steve, ook van Navajo-afkomst, zou ons verder meenemen. Overigens waren bijna alle gidsen van Navajo-afkomst. Ook de medewerkers van het park en het naastgelegen hotel. Ja, ze beschermen hun erfgoed erg goed. Steve bracht ons naar de "money tree", met uitzicht op de Totempaal en de Vlam/moeder met kind/coyote/haan (een gebergte met meerdere namen, ofwel een identiteitscrisis).
Als je met de auto komt, kan je een mooie route rijden waarmee je het meest ziet. Steve Holiday, zoals de gids voluit heet, liet ons echter nog een extra deel zien, wat alleen in aanwezigheid van gidsen (lees Navajo) bezocht mag worden. Eerst stopten we bij een nederzetting met kleine gebouwtjes. Het waren originele (of nagemaakte) woningen van de Navajo. In een ervan was een dame aanwezig, die liet zien hoe ze kleden maakten. Steve gaf ons nog wat voorbeelden van hoe de mensen daar zich met behulp van de omgeving in leven hielden, terwijl Daphne op traditionele wijze gekamd werd en een knotje kreeg. Toen nog verder naar andere aparte gebergten, zoals de onderzeeër, het Oor van de Wind en het Oog van de Zon. Toen reden we terug (inmiddels waren we drie uur verder) richting het visitors center. Eerst stopten we op het John Ford point. Vanaf dit punt, genoemd naar dé Western-regisseur, kon je alle bekende rotsformaties in één beeld zien. Vandaar dat hier ook vele films zijn opgenomen. Naast oude westerns noemde Steve ook nog Wild Wild West, het begin van Mission: Impossible 2, Transformers 4 en nog een aantal films.
Vlak daarna keerden we terug naar Page. Onderweg nog wat McDonalds genuttigd. Bij het motel terug was het al donker. We wilden nog een keer de hemel bij nacht zien (niet zoals in Palm Springs, met veel lichtvervuiling) dus reden we net bij de rand van Page naar Horseshoe bend. Het was helaas te donker om helemaal naar de canyon te hiken (en na een dag klauteren waren we er ook wel klaar mee) dus na een kwartiertje gingen we weer terug. Tijd om te douchen, want we zaten onder het zand. Niet alleen in de schoenen. Ik zit nog steeds met wattenstaafjes in mijn oren te roeren...