Discman.reismee.nl

Dag 9: crossing the plains

Vandaag staat de lange rit door het eerste deel over de plains op het programma, van Oklahoma City naar Amarillo. We hopen het slechte weer van de afgelopen dagen achter ons te laten en op zoek te gaan naar warmere, zonnigere oorden. (Bijna) iedereen is in het oranje gehuld, want vandaag is het Koningsdag!

Wederom iets later dan gepland (9:10) gingen we op weg naar El Reno. Helaas hebben we weinig van OKC gezien, mede door de late aankomst twee dagen terug en het treurige weer van gisteren. Maar we zijnon the road again.Een aantal dingen valt ons op, namelijk dat er heel veel kerken, heel veelGeneral Storesen in en bij de grote steden heel veel cannabis-winkels zijn.

Na Oklahoma City reden we door Yukon, waarna een hoop landerijen volgden. Met grote weides waar de koeien en de ossen samen lagen. Na de oude brug en een plekje met drie "Giants", welke gewoon reclameborden bleken, kozen we de Highway om tijd te winnen.

We stopten in Clinton, Oklahoma. Hier ligt het Oklahoma Route 66 Museum. Deze werd door meerdere mensen aangeraden, dus maakten we hier een stop. Het museum is niet supergroot, maar de displays zijn mooi. Met een aantal klassiekers, altijd goed.

Daarna gingen we wat eten in het Route 66 Café, verderop in Clinton. We pikten wat lekkers van de lunch/diner kaart, zoals burgers, grilled cheese en in mijn geval een chicken fried steak sandwich. Deze gerecht kwamen met sides als (cheese) fries, chips of onion rings. Dit bleken riante porties te zijn, waardoor we meer dan vol zijn. In de hal hing een kaart van de wereld, vol met pinnetjes van bezoekers. Hier mocht Mika een pinnetje bij Nederland bijprikken.

Inmiddels hadden we het slechte weer achter ons gelaten. De zon brak door en de korte broeken die wij aan hadden, kwamen nu goed uit de verf. Na de uitgebreide lunch reden we door naar een antiekwinkel in Elk City en het klassieke Western Motel in Sayre voor wat mooie kiekjes. Toen reden we naar Erick, waar onder andere het Sandhills Curiosity Shop was. Deze plek was een verzamelplaats van klassieke roadsigns, platen, advertenties en meer. Bij binnenkomst werden we verwelkomt door het gitaarspel van de eigenaar, Harley. Deze man behoort op zijn zachts gezegd tot een van de meer markante figuren van onze reis. De laatste stop van Oklahoma was Texola, waar een cel voor één persoon staat.

De eerste stop in Texas is Shamrock, waar het iconische Conoco Tower Station staat. Dit oude tankstation en café in Art-Deco stijl stond model voor een van de gebouwen van Radiator Springs, het stadje uit de film Cars. Daarna was het een lange weg naar Panhandle, langs de Interstate (snelweg), door kleine nederzettingen vol verlaten cafés, motels en benzinepompen.

Hier staat een groepje VW Beetles beschilderd in de grond, klaar om een nieuwe laag verf van de langsreizende toeristen te ontvangen. Toevallig was er net een stel uit Georgia, waarvan de man Volkswagens inzamelt. Hij was klaar en zijn bus nog halfvol.

Inmiddels was het 7 uur 's avonds, Amarillo was nog een kleine 20 minuten rijden. Daar zochten we wifi om last-minute een slaapplaats te boeken, het werd een Best Western inn. Morgen stomen we door naar Albuquerque.

groetjes Sander

Ant

Na een laar drukke dagen, heerlijk rustig jullie verhalen kunnen lezen. Heerlijk! Daar kan geen boek tegenop! De foto’s bekijk ik zo via Polarsteps, want dat lukt me nog steeds niet op deze plek. Fijn vervolg van de reis!