Discman.reismee.nl

Dag 12: the mountains are calling

Het afgelopen hotel hebben we twee nachten verbleven. Dat hebben we deze reis al eerder gedaan en het bevalt wel. Oorspronkelijk hadden we vandaag gepland om naar Holbrook te rijden en dan vanaf daar de dag erna via de Grand Canyon naar Flagstaff. We zagen op de app en in ons boek dat op één dag naar Flagstaff wel haalbaar is en dan kunnen we ook daar twee dagen blijven. Het had wel één voorwaarde: vroég in de auto.

De wekker zou vandaag sowieso al op 5u staan. Want ruim 10.000 kilometer verderop staan in Baku 20 mannen aan de start van de GP van Azerbeidzjan. En daar willen we toch wel wat van meekrijgen. En als we dan toch al vroeg op moeten, maakt het ook niet meer uit of het 5u of 6u wordt. Ontbijten doen we vandaag simpel: in de auto met fruit, croissants en bagels die Dave en Sander gister bij Target gehaald hebben.

De route van vandaag brengt ons eerst een stukje door Albuquerque. We konden de rest nog laten zien waar we gister met de Breaking Bad tour langs gingen. Vrij snel na Albuquerque wordt het landschap bergachtig en de route66 kronkelt daar doorheen. Meer in de buurt van het landschap uit Cars zijn we nog niet geweest. De eerste echte stop is in Gallup (uit het liedje Route66 van Chuck Berry). Bij het Railroad Cafe hebben we even koffie gedronken en een taartje gegeten. Voordat we naar ons eerste National Park gingen, hebben we nog even een oud motel bekeken dat compleet gerestaureerd is.

De volgende stops zijn de Painted Deserts en Petrfied Forest. Dit National Park dankt zijn naam aan de gekleurde rotsformaties die rode, paarse en bruine tinten aannemen, onder andere afhankelijk van de lichtinval die gedurende de dag verandert. Het Petrified forest bestaat uit stukken versteende bomen en boomstammen die door vulkaanuitbarstingen van hout in steen zijn verandert. Het park is voornamelijk te bezoeken met de auto maar heeft ook nog mooie wandelroutes. We hebben er eentje gedaan en de rest met de auto bezocht. Mika is als een Junior Ranger op pad gegaan en heeft de fotocamera ter hand genomen, terwijl hij, al dan niet verzonnen, vertelde over het landschap en ook nog de groep bij elkaar hield. Vigo was vooral geïnteresseerd in de blauwe bergen, een rotsformatie die Blue Mesa heette en een mooie afwisseling vormde met het rode gesteente van de rest van de omgeving waar we al de hele dag doorheen reden.

Na het National park zijn we via Holbrook naar Flagstaff gereden. In Holbrook stond nog een leuke Point of Interest. De Cars fans zullen ook dit vast herkennen: de Wigwam motel. Hier tipitenten waar je in kunt slapen, in de film creatief omgezet naar pylonnen.

In Flagstaff aangekomen lijkt het wel of we ineens geteleporteerd zijn. Want van woestijn landschap zijn we beland in een soort bergdorpje met besneeuwde toppen en huizen die je ook in de Alpen wel zou kunnen vinden. Wat een verrassing!

groetjes Daphne

Liesbeth

Jullie zijn straks écht aan vakantie toe…?